HP-laptop-ventilator schoonmaken: hoe demonteren ?
Willem II
2009-05-09 13:50:10 UTC
Dag,

Mijn laptop-ventilator draait bijna continu op hoge toeren. In 't begin deed
'ie dat alleen bij 't opstarten en bij zwaar werk.
Ik heb al eens een stofzuiger op de openingen gezet en dat leek een beetje
te helpen. Nu niet meer.
Ik denk dat de boel een beetje verstoft is, dus ik zou de laptop willen
openmaken om de ventilator + omgeving goed schoon te maken.
Maar dat durf ik niet zomaar; 't is teer spul en ik wil niks kapot maken.
Zou er een demontage-handleiding bestaan, zodat ik weet hoe ik de laptop
voorzichtig kan openmaken ?
Het gaat om een HP-Pavilion DV6132eu.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groet, Willem
softspot
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01035677.pdf
Bert
2009-05-09 13:55:58 UTC
Post by Willem II
[...]
Is dit stripverhaaltje van enig nut voor je?
http://www.instructables.com/id/Cleaning-Your-Laptop-Cooling-System/

Bert
Nicolas
2009-05-09 14:04:03 UTC
Post by Willem II
[...]
Hallo,

Misschien is het (nog) niet nodig om het toestel reeds open te maken? Ik heb
er al verschillende uitgeblazen met perslucht waarbij de luchtdoorstroming
weer werd hersteld en het lawaai verdwenen was. Er komt dan een piepklein
stofwolkje uit en het filmpje (flinterdun laagje dat uit stof en vezels
bestaat) dat de luchtpassage belemmert is verwijderd.

Je loopt in elk geval minder risico op beschadiging dan bij het openmaken.

Grtz, N.
Willem II
2009-05-09 16:40:29 UTC
Drie geschikte antwoorden binnen een kwartier !
Hartelijk dank.

Ik ben erg blij met de HP-handleiding en het stripverhaal: die heb ik
allebei opgeslagen voor later gebruik.
Voorzichtigheidshalve heb ik een sterke stofzuiger gepakt en die grondig aan
de openingen laten zuigen (perslucht heb ik niet). Nu draait 'ie toch weer
fluisterstil. Eens kijken hoelang dat duurt. Openschroeven kan altijd nog
wel.

Nogmaals bedankt voor de vlotte reacties.

Groet, Willem
d***@hotmail.be
2018-12-11 14:03:00 UTC
Mijn hp g7 wil niet aan na het openmaken pff ten einde raad wie helpt me alvast bedankt
Frans
2018-12-15 14:39:13 UTC
Post by d***@hotmail.be
Mijn hp g7 wil niet aan na het openmaken pff ten einde raad wie helpt me alvast bedankt
Helaas kan ik je niet helpen. Ik heb zelf een HP en heb enorme spijt
van die aanschaf. Ik wou de harde schijf vervangen door een SSD, maar
dat is een enorme klus, althans bij dat HP-model. Er bestaan ook
laptops die gemakkelijke open te maken zijn en waar componenten
toegankelijker zijn en gemakkelijker vervangen kunnen worden. Er is
nog een probleem met het rotding: een zeer beperkt configureerbaar
BIOS.
Voor mij nooit meer een HP laptop.

Tussen haakjes, dit gezien?

https://support.hp.com/us-en/document/c01657439

en

<https://www.ifixit.com/Guide/HP+Pavilion+g7-2275dx+Fan+Replacement/25172>

en

Frans
B van Braak
2021-03-06 15:50:06 UTC
Bertrand de Namur
2021-03-07 09:49:11 UTC
Post by d***@hotmail.be
Mijn hp g7 wil niet aan na het openmaken pff ten einde raad wie helpt me alvast bedankt
https://www.ifixit.com/Guide/HP+Pavilion+g7-2275dx+Fan+Replacement/25172

https://trclips.com/video/2TkqEnlDH1o/cleaning-fan-laptop-hp-pavilion-g7-1295sd.html

https://csvid.net/w/hp+pavilion+g7+fan+cleaning

Enz.