USB type C aansluiting?
2020-02-17 12:27:27 UTC
Ik twijfel nog tussen een usb3 uitbreidingskaart met type C
aansluitingen en een uitbreidingskaart met usb3 type A aansluitingen.
Voor vrijwel dezelfde prijs moet ik kiezen tussen een
uitbreidingskaart met twee type C aansluitingen en een kaart met vier
type A aansluitingen. Zou het niet het beste zijn om voor de meeste
aansluitingen te gaan, vier dus? Volgens mij is type C(nog?) helemaal
niet zo gebruikelijk als type A en als dat wel zo mocht worden in de
toekomst zullen er toch wel verloopkabels of verloopstekkers zijn
waarmee je type A apparaten op type C poorten kunt aansluiten?
Of andersom: type C apparaten op type A poorten?
2020-02-19 15:54:36 UTC
Post by J
[...]
Ik maak hieruit op dat jullie geen belangstelling hebben voor de type
C aansluiting. Ik eigenlijk ook niet.
Redneck
2020-02-19 19:22:23 UTC
Post by J
Post by J
[...]
dat is juist en tevens correct
Ergens ....ben je nergens
Rob
2020-02-20 09:09:38 UTC
Post by J
Post by J
[...]
Op een computer uitbreidingskaart om externe devices op aan te sluiten
(nog) niet nee. Op een telefoon of laptop als charge port wel uiteraard.
2020-02-20 14:59:10 UTC
Post by Rob
Op een computer uitbreidingskaart om externe devices op aan te sluiten
(nog) niet nee.
Ik vraag mij af of die type C aansluiting wel gangbaar wordt in de
toekomst.
Rob
2020-02-20 17:17:41 UTC
Post by J
Post by Rob
Op een computer uitbreidingskaart om externe devices op aan te sluiten
(nog) niet nee.
Ik vraag mij af of die type C aansluiting wel gangbaar wordt in de
toekomst.
Dat weet je nooit. Ik heb jarenlang niks gedaan_met/gezien_in de
"Useless Serial Bus" maar dat is toch helemaal veranderd nu er zoveel
te krijgen is met USB.

En ik heb een USB3 kaart in mijn machine naast de 8 USB2 poorten die
er al in zaten. Gewoon omdat dat veel beter werkt bijvoorbeeld met een
externe disk voor backup.

Het is maar wat je er mee doet. Mijn 2.5" USB disk kan gewoon op zo'n
USB3 poort werken maar de 3.5" USB disks die ik ook nog heb die hebben
een externe voeding nodig. Op USB-C zou dat niet hoeven, maar dan moet
je nog altijd wel eerst die juiste externe disks hebben die dat
ondersteunen anders heb je er nog niks aan. (disk via een adapter
aansluiten kan, maar dan heb je nog steeds die voeding nodig)
En als je genoeg hebt aan 2TB voor je externe schijf dan is een 2.5"
prima en werkt gewoon op USB3.

Dus of je er wat aan hebt dat hangt maar af van wat je wilt doen met
die poorten. Als ik me goed herrinner was de keus tussen 2 USB-C
poorten of 4 USB3 nou dan zou ik USB3 nemen (ik heb ook kaarten met
6 of zelfs 7 poorten voor in systemen waar veel poorten nodig zijn).

En het kost allemaal niks als je het bij AliExpress koopt. Alleen gaat
dat nu met dat virus wel wat langer duren vrees ik.
2020-02-21 16:12:26 UTC
Post by Rob
Dat weet je nooit. Ik heb jarenlang niks gedaan_met/gezien_in de
"Useless Serial Bus" maar dat is toch helemaal veranderd nu er zoveel
te krijgen is met USB.
Was jij dan een fan van seriële en parallele poorten? Dat was toch
helemaal niks? Ik ben blij dat er nu usb is.
Dat dacht ik zelf ook al.
Rob
2020-02-21 16:50:47 UTC
Post by J
Post by Rob
[...]
Ja NU. Maar toen USB er net was had een PC meestal 1xparallel,
1 of 2xRS232, en PS/2 connectoren voor muis en keyboard. Had je
dan een USB keyboard dan had je gezeik met de BIOS (zeker als je
dit had aangesloten met een hub in de monitor). Bovendien bouwde
ik in die tijd veel zelf op basis van RS232 poorten en dat was
toen met USB veel lastiger.
Tegenwoordig kun je overal gadgets krijgen met USB erop en is het
net omgekeerd.

Ik wil daarmee alleen maar aangeven dat het lastig is om NU te
vertellen of USB-C nuttig is om te hebben voor de toekomst. Op
dit moment heb je er niks aan (op een vaste computer) maar dat
zei ik dus 20 jaar geleden ook van USB. En met mij velen.
(ik heb die naam "Useless Serial Bus" echt niet zelf bedacht)
2020-02-26 11:47:46 UTC
Post by Rob
Ik wil daarmee alleen maar aangeven dat het lastig is om NU te
vertellen of USB-C nuttig is om te hebben voor de toekomst.
Dat is zo: misschien komt er dan wel weer iets anders voor in de
plaats. Maar dan kan ik waarschijnlijk wel een andere
uitbreidingskaart nemen.
Post by Rob
Op
dit moment heb je er niks aan (op een vaste computer) maar dat
zei ik dus 20 jaar geleden ook van USB. En met mij velen.
(ik heb die naam "Useless Serial Bus" echt niet zelf bedacht)
Ik vond seriële en parallelle poorten altijd al niks. En wat dacht je
van monochrome monitoren en floppy disks? Ik vond PC's vroeger altijd
hopeloos primitief. Gelukkig is het tegenwoordig veel beter.
Stef
2020-02-24 10:39:52 UTC
Post by J
Post by Rob
[...]
Ja, om er een USB naar serieel adapter aan te hangen. ;-)
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Observe yon plumed biped fine.
To activate its captivation,
Deposit on its termination,
A quantity of particles saline.
2020-02-26 11:37:37 UTC
Post by Rob
En het kost allemaal niks als je het bij AliExpress koopt.
Toevallig is het net in het nieuws dat de consumentenbond afraadt om
elektrische apparaten bij webshops buiten de europese unie te kopen
omdat ze vaak onveilig zijn. Ze voldoen niet aan de Europese
veiligheidseisen. Aliexpress werd hierbij ook genoemd. Vandaar dat het
ook goedkoop is.
Rob
2020-02-26 17:30:54 UTC
Post by J
Post by Rob
[...]
Maar dat is bullshit. Er is geen veiligheidsrisico bij dit soort
producten. Ik zou ook uitkijken met daar iets te kopen wat op het
lichtnet werkt of waar wellicht schadelijke stoffen in kunnen zitten
maar PC kaarten kun je daar gerust kopen.
2020-02-28 09:42:01 UTC
Post by Rob
[...]
Moet ieder voor zichzelf weten.