in welke bitrate & resolutie opslaan?
Roland Kersten
2005-04-10 14:35:05 UTC
Ik gebruik Pinnacle PCTV Deluxe (Vision) 2.7.1 om films van de tv op
te nemen.
En daarna Cyberlink Powerdirector Express 3.20 om de commercials er
uit te knippen en de film definitief weg te schrijven om hem naar Dvd
te branden.
Dat werkt allemaal prima.

Behalve dat ik me afvraag in welke bitrate & grootte ik het beste kan
opnemen.
En wegschrijven. Want Pinnacle en Cyberlink gebruiken verschillende
voorgeprogrammeerde keuzes. Er is geen keuze bij beiden gelijk.

Wie kan aangeven welke keuze de beste is?

In Pinnacle kan ik kiezen uit:
a- Profiel: VCD / Compressie: MPEG1 / Grootte 253x288 / Bitrate Mb/s
1.15
b- Profiel: SVCD / Compressie: MPEG2 / Grootte 480x576 / Bitrate Mb/s
2.50
c- Profiel: DVD Longplay / Compressie: MPEG2 / Grootte 352x576 /
Bitrate Mb/s 3.50
d- Profiel: DVD / Compressie: MPEG2 / Grootte 720x576 / Bitrate Mb/s
6.00
e- Profiel: Aangepast / Compressie: MPEG1 of 2 / Grootte 1 vd bovenste
3 / Bitrate Mb/s 4.00 t/m 15.00

In Cyberlink kan ik kiezen uit:
a- Standaard Goede kwaliteit / MPEG2 / 640x480 / bitrate 4000 Kbps /
b- Standaard Betere kwaliteit / MPEG2 / 640x480 / bitrate 5000 Kbps /
c- Standaard Beste kwaliteit / MPEG2 / 640x480 / bitrate 6000 Kbps /
d- Aangepast / MPEG2 / resolutie keuze: 320x240, 352x240, 352x288,
480x480, 480x576, 640x480, 704x480, 704x576, 720x480, 720x576 /
bitrate traploos van 633 tot 10.000 Kbps /

Ik wil de films op Dvd opslaan om later op tv af te spelen. En ik wil
graag een zo standaard mogelijke manier kiezen.

Alvast bedankt.

Roland
JoJo
2005-04-10 16:27:46 UTC
Post by Roland Kersten
[...]
720x576 met een bitrate tussen 6000 (1,5 uur video op een DVD) en 8000
(1 uur video op een DVD).
Ik neem aan (hoop voor jou) dat de door jouw gebruikte programma's
niet opnieuw gaan encoderen.
--
Johan
http://jojo.havank.com of http://jojo.nb.nu
svp quoten volgens de netiquette (http://www.leerquoten.nl)
Egelie
2005-04-10 18:14:58 UTC
Post by JoJo
Post by Roland Kersten
[...]
Johan,

dat is precies wat ik mij ook altijd heb afgevraagd!
normaliter is wat jij opgeeft ook de trend of de bedoeling.
Maar b.v. Studio 9 neemt TV op, op ongeveer 3750 bps.(Best, tenzij je
aangepast nog hoger doet)
Dus een grotere compressie.
Nu wordt dat met mindere compressie op DVD gezet.
De kwaliteit neemt niet toe. TV opnamen zijn toch al niet je dat.
Heeft het dan wel zin om op minimaal 6000 op te nemen.
Zou 4000 niet meer voor de hand liggen ?
Kan er meer op en volgens mij zie je het niet!
Geef eens je altijd goede commentaren hierop!

Frits Egelie
JoJo
2005-04-11 15:25:44 UTC
Post by Egelie
Post by JoJo
[...]
Laat ik even vooropstellen dat ik nauwelijks ervaring heb met opnames
via TV-kaart. Ik baseer mijn mening op wat ik in de loop der jaren in
de diverse nieuwsfora hiervan opgestoken heb en van de snelle en
kleine testen die ik zelf wel eens doe.

Het eerste wat ik van jou wil weten: ben je niet in de war?
Als ik Studio vanaf TV-kaart laat capturen dan doe ik dat in DV-AVI
kwaliteit. En dan zie ik een onveranderbare instelling staan van 3600
Kbytes/sec. Maar die waarde staat helemaal los van de bitrate die je
in mpeg2 gaat toepassen. Die kan en mag je niet met elkaar
vergelijken.
Post by Egelie
[...]
Klopt. Dat geldt overigens ook voor captures van VHS. Maar, zoals
altijd, blijf ik adviseren om in AVI kwaliteit te capturen. Daarna kun
je tijdens het encoderen inderdaad voor een lagere bitrate kiezen.
Een belangrijke opmerking daarbij is dat je dan wel een
encodeerprogramma gebruikt dat een goede ruisfilter heeft. Een
encodeerprog heeft heel veel moeite met ruis (zit veel in VHS en TV
opnamen). De kracht van een encodeerprog zal grotendeels opgaan aan
die ruis. En dat is zonde. Nadeel is wel dat een ruisfilter het
encoderen enorm vertraagd.
Om dat enigszins te compenseren zou je dus weer voor een hogere
bitrate kunnen kiezen waardoor er ook nog iets overblijft voor de
'echte' beelden en niet alles opgaat aan die ruis.

My 2 cents.
Egelie
2005-04-11 18:24:05 UTC
Post by JoJo
[...]
Nou dat niet echt, maar als ik wat schrijf gok ik een beetje op wat ik in
mijn hoofd denk dat het is.
Ik heb het nu even nagekeken en als ik via de DC10 kaart opneem staat op
"BEST = 720x540 pixels" 3000 kilobytes /sec.
Dus ik zat er niet zoveel naast met mijn 3600.
Ik heb wel een ingebouwde Medion tuner, maar die is niet zo goed als de
tuner uit mijn video-recorder waarvandaan ik dus opneem.
Tevens is het voordeel dat nadat ik de reclame eruit heb gehaald ik
renderloos kan afspelen naat tape.
Hoef ik met opname vanuit die medion tuner niet te proberen. Kost
aanzienlijke rendertijd.
Post by JoJo
Als ik Studio vanaf TV-kaart laat capturen dan doe ik dat in DV-AVI
kwaliteit.
Hoe doe je dat in DV-kwaliteit. Ik heb het nog nagekeken, maar ik zie daar
geen instelling voor.
Ja opnemen via Studio 9 via de ingebouwde tuner kan wel, maar er zijn geen
compressie-keuzemogelijkheden
Post by JoJo
Post by Egelie
[...]
Ik capture soms wel in 6000 kb/sec. Dit als ik weet dat ik vaker hetzelfde
moet comprimeren.
Dan kan ik als laatste een lagere waarde kiezen.

Daarna kun
Post by JoJo
[...]
nu ja, ik heb pas de encoder/decoder van pegasus versie 3 aangeschaft.

maar ik ben nergens en optie tegen gekomen die iets met ruis doet.

Frits
JoJo
2005-04-11 18:43:37 UTC
Post by Egelie
Post by JoJo
[...]
Precies. En dat doe je in het MJPeg formaat. Vergelijkbaar met DV-AVI.
Dus dat gegeven heeft niets met de uiteindelijke bitrate van een mpeg2
te maken.
Post by Egelie
Tevens is het voordeel dat nadat ik de reclame eruit heb gehaald ik
renderloos kan afspelen naar tape.
Uiteraard. Om naar tape te exporteren wordt er niet eerst een mpeg
gemaakt.
Post by Egelie
Hoef ik met opname vanuit die medion tuner niet te proberen. Kost
aanzienlijke rendertijd.
Omdat je die misschien wel in mpeg captured?
Post by Egelie
Post by JoJo
Als ik Studio vanaf TV-kaart laat capturen dan doe ik dat in DV-AVI
kwaliteit.
Hoe doe je dat in DV-kwaliteit. Ik heb het nog nagekeken, maar ik zie daar
geen instelling voor.
In jouw geval dus MJPeg.
Post by Egelie
Post by JoJo
[...]
Noisefilter. Ik weet niet of die encoder dat heeft. TMPGenc in ieder
geval wel. Ook Studio heeft dat. Maar de kwaliteit daarvan is niet zo
bijzonder.
Egelie
2005-04-11 19:59:21 UTC
Post by JoJo
Post by Egelie
[...]
ik ben het met je eens, maar op een andere manier weer niet.
Kijk, als je dus in 3000 kb/s heb gecaptured is dat een vrij lage
compressie.
M.a.w, de kwaliteit is minder dan dat je op 6000kb/s captured.
Die lagere kwaliteit wordt dus niet beter als je naderhand heel de handel in
DVD kwaliteit van 6000
en hoger op DVD zet.
Het voordeel is wel, dat de kwaliteit met die 6000 tot 7500 niet veel meer
achteruitgaat.
Want het beeld wordt eerst gexpandeerd en dan weer gecomprimeerd op 6000
tot 7500 naar keuze.
Als ik dus die TV-kwaliteit weer op 3000 of 4000 kb/sec op DVD zet, wordt er
weer meer gecomprimeerd en
zou je dat moeten kunnen zien.
Nou ja je ziet het inderdaad wel. Maar als ik b.v. de Teletubbies opneem
pas ik dit wel toe,
Die kleine ziet het toch niet. Zeker niet op normale kijkafstand.
Alleen bij heel snelle bewegingen zie je het wel.
Post by JoJo
Omdat je die misschien wel in mpeg captured?
Als ik direkt via de ingebouwde Tuner capture, is het beeld slechter van
kwaliteit!
Als ik dit importeer in Studio 9 is er wel een lange rendertijd.
Ik heb ooit eens al die compressoren gebruikt!
Maar het is een lange tijd geleden dat ik heb uitgeprobeerd.
Maar ja dan gebruik is dus de harware MJPEG dus niet en heb dus langere
rendertijden.
Dat heb ik er b.v. niet voor over als ik een filmpje naar tape wil
schrijven.
Ik heb nu net Startrek Enterprise opgenomen.
Effe de reclame eruit en hop op tape.
Dan ga ik niet op rendertijden zitten wachten.
Post by JoJo
Post by Egelie
Hoe doe je dat in DV-kwaliteit. Ik heb het nog nagekeken, maar ik zie daar
geen instelling voor.
In jouw geval dus MJPeg.
Ik wil het nog wel eens proberen, maar het is niet de harware MJPEG, dus ben
ik bang dat toch weer
lange rendertijden tevoorschijn komen.
Post by JoJo
Noisefilter. Ik weet niet of die encoder dat heeft. TMPGenc in ieder
geval wel. Ook Studio heeft dat. Maar de kwaliteit daarvan is niet zo
bijzonder.
Inderdaad. Maar ik heb een aantal plugins met ruisreductie.
Maar dan kom ik toch weer op langere rendertijden uit.
Voor DVD vanuit dv-mini e.d. wil ik dat wel toepassen.
Per definitie heb je dan lange rendertijden, maar analoge TV moet voor mij
bij wijze van spreken heel snel
panklaar zijn.
Post by JoJo
--
Johan
Frits
JoJo
2005-04-11 20:17:54 UTC
Post by Egelie
Post by JoJo
[...]
Dat is het nadeel van dergelijke filters.
Post by Egelie
Voor DVD vanuit dv-mini e.d. wil ik dat wel toepassen.
Per definitie heb je dan lange rendertijden, maar analoge TV moet voor mij
bij wijze van spreken heel snel
panklaar zijn.
En dan doe je het net verkeerd om. MiniDV heeft veel minder ruis. Een
ruisfilter is voor MiniDV bijna nooit nodig.
Egelie
2005-04-11 21:30:51 UTC
Post by JoJo
Post by Egelie
[...]

dat klopt!
maar vaak als je in een te donkere omgeving filmt weer wel. ( zoals op
feestjes b.v.)
Dat heb ik een aantal keren bij de hand gehad.
Ik zou dat kunnen ondervangen door backlight e.d. termen toe te passen.
Het komt gewoon neer op langere belichtingstijden en sneller z.g.
stroboscopische effecten.

frits
r.hoenholt@ nospam freeler.nl
2005-04-14 01:51:19 UTC
Post by Egelie
Post by JoJo
Post by Roland Kersten
[...]
Voor opnemen AVI-IO gebruiken(als je video kaart ondersteund wordt,
maar de meeste wel)Dan neem je in AVI op zonder compressie(knipt en
bewerkt alles in Pinnacle 9 zonder kwaliteits verlies) en kunt het
daarna omzetten naar Mpeg2.
Groetjes Ruud!

Roland Kersten
2005-04-11 08:17:07 UTC
Post by JoJo
Ik neem aan (hoop voor jou) dat de door jouw gebruikte programma's
niet opnieuw gaan encoderen.
Lijkt me belangrijk. Maar hoe kan ik dat weten?
Ik monteer de reclame eruit inh Cyberlink Powerdirector. Als ik daarna
het bestand laat opslaan dan doet hij daar wel zeer lang over. Volgens
mij 1,5 ur lang bij een film van 1,5 uur. Betekent dat dat hij opnieuw
aan het decoderen is?
Bijkomend probleem: ik kan bij dat opslaan niet PRECIES dezelfde
bitrate en schermgrootte kiezen als waarmee ik het origineel opsloeg.
Of zou dat ook niks uitmaken? IS maar en ideetje van mij dat hij dan
zou ''zien'' dat het bestand al ''zo is'' en dan niks meer eraan doet.
Zit ik daarmee verkeerd?
JoJo
2005-04-11 16:52:06 UTC
Post by Roland Kersten
Post by JoJo
Ik neem aan (hoop voor jou) dat de door jouw gebruikte programma's
niet opnieuw gaan encoderen.
Lijkt me belangrijk. Maar hoe kan ik dat weten?
Bij de meeste programma's die dit kunnen staat het in de
specificaties.
Post by Roland Kersten
[...]
Dat is gelijk aan realtime en dus bijzonder snel.
Ik vermoed daarom dat het niet opnieuw wordt geëncodeerd.
Post by Roland Kersten
Bijkomend probleem: ik kan bij dat opslaan niet PRECIES dezelfde
bitrate en schermgrootte kiezen als waarmee ik het origineel opsloeg.
Of zou dat ook niks uitmaken?
Ik ken het programma niet. Ik kan er dus niets zinnigs over zeggen.
Post by Roland Kersten
IS maar en ideetje van mij dat hij dan
zou ''zien'' dat het bestand al ''zo is'' en dan niks meer eraan doet.
Zit ik daarmee verkeerd?
Nogmaals, niet ieder programma kan dat.
Rob K.
2005-04-12 07:48:05 UTC
Post by JoJo
Post by Roland Kersten
Post by JoJo
Ik neem aan (hoop voor jou) dat de door jouw gebruikte programma's
niet opnieuw gaan encoderen.
----> Ik kan Womble MPEG Video Wizard (http://www.womble.com/) van
harte aanbevelen voor het uitknippen van reclame in MPEG films. Die
doet het indien gewenst en mogelijk zonder opnieuw coderen. Hij toont
grafisch wat wel en niet gewoon gekopieerd kan worden. Probeer dan je
TV-programma dus meteen in DVD compatible MPEG op te nemen.
Post by JoJo
Post by Roland Kersten
[...]
-----> Lijkt mij juist behoorlijk langzaam voor het kopieren van een
file. Kijk eens naar je task manager als hij bezig is. Zie je veel CPU
gebruik, dan kun je er van uit gaat dat hij aan het hercoderen is. Zie
je alleen maar veel I/O, dan is hij slechts aan het kopieren. Maar dat
mag dan niet langer duren dan een minuut of 10 en helemaal niet als je
bron en doel op verschillende hard disk drives hebt staan.