vraagje over formateren
FISH
2006-12-11 18:41:10 UTC
Wat is formateren precies en bestaan er verschillende manieren van
formateren?
Ik vraag dit omdat mijn XD picture card corrupt is en alleen formateren kan
nog uitkomst bieden.
Nu heb ik dat formateren eens bij een andere XD card uitgeprobeerd maar geen
foto is meer terug te halen.

Groet,

FISH
Ben Doedens
2006-12-12 08:58:24 UTC
Post by FISH
[...]
Met formatteren richt je het bestandssysteem van de geheugenkaart, harde
schijf, diskette, memory stick etc. opnieuw in. Door formatteren gaan alle
nog aanwezige gegevens verloren of zijn althans niet meer zonder meer
bereikbaar omdat formatteren het bestandssysteem, zeg maar "adresboekje" van
je kaart leeg maakt.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
http://home.hetnet.nl/~vrouger
]-[oRus
2006-12-12 09:02:30 UTC
Post by FISH
[...]
Formatteren betekent het opslagmedium in zijn initiële staat
(terug)brengen. Dus helemaal leeg en gereed om bestanden te ontvangen.
Opnieuw formatteren betekent weliswaar niet dat alle bestanden zijn
gewist, maar de fat, de index van de bestanden, is wel gewist, zodat
de bestanden niet meer gezien/herkend worden. Alleen met een speciaal
programmaatje kan een bestand /eventueel/ nog teruggehaald worden.

Voor corrupte geheugenkaarten is ook zo'n programmaatje. Maar je moet
niet formatteren, maar er even niets mee doen als er nog belangrijke
foto's op staan.

Er reageert nu vast wel iemand die direct de naam van zo'n progje weet
te noemen. Anders ga ik wel voor je op zoek.
Je kan eens beginnen met het progje filerecovery en daar de demo van
ophalen. Je kan dan iig zien of je bestanden gered kunnen worden.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
Snarf
2006-12-12 11:30:35 UTC
Post by ]-[oRus
Post by FISH
[...]
ff googlen op Digital Image Recovery en je komt in
die tooltjes om. Zelf gebruik ik DIR nog de
freeware versie van een paar jaar terug. Maar er
zijn nog genoeg andere freeware tools te vinden
bijv. deze
http://www.snapfiles.com/get/zaimagerecovery.html

grtz
Frans 8)
Bert ( A W RvB )
2006-12-12 09:10:16 UTC
Post by FISH
[...]
Formatteren is het wissen van verwijsadressen op de kaart naar files en
mappen.

Google formatteren

Bert RvB.
A***@mmer
2006-12-12 16:47:48 UTC
Post by Bert ( A W RvB )
Formatteren is het wissen van verwijsadressen op de kaart naar files en
mappen.
Google formatteren
Wil je ALSJEBLIEFT NOOIT Google formatteren?
Ze hebben er jaren over gedaan om de bestanden op te bouwen en je kunt nooit
meer wat over Bigfoot vinden als je dat doet...

***@mmer
Bert ( A W RvB )

Bert RvB.
Gompy
2006-12-12 20:42:56 UTC
Post by Bert ( A W RvB )
Post by A***@mmer
Wil je ALSJEBLIEFT NOOIT Google formatteren?
Ze hebben er jaren over gedaan om de bestanden op te bouwen en je
kunt nooit meer wat over Bigfoot vinden als je dat doet...
Trol alarm!
Nee hoor, gewoon gevoel voor humor....
--
Regards, Dear Gompy...

" You can lead People to knowledge...,"
" but you can't make them think! "

[Remove " .fake. " from the address for a direct reply]
Bert ( A W RvB )

Bert RvB.
Rudolpho
2006-12-12 22:24:23 UTC
Post by A***@mmer
Post by Bert ( A W RvB )
[...]
Eigenwijs, eigerwijzer, eigenwijst, Amsterdam, Amsterdammer, Amsterdamst :-)
--
Rudolpho
A program is never finished until the programmer dies.
Leon Obers
2006-12-13 01:44:35 UTC
Post by FISH
Wat is formateren precies en bestaan er verschillende manieren van
formateren?
Formateren is in de meeste gevallen het leegmaken van de "FAT"-tabel.
Een soort leegmaken van de "administratie" hoe, waar en met welke
structuur de bestanden op de mediadrager zijn opgeslagen.
De data zelf is na een formatering feitelijk nog steeds aanwezig.
Met recovery software zijn bestanden mits ze niet met nieuwe data zijn
overschreven in bijna alle gevallen weer terug te halen. Zelfs na
tientallen keren formateren.

Je hebt ook een formateren op "LOW LEVEL" formaat.
In dat geval wordt echt elke bit van het geheugen omgezet naar een "0"
Daar moet je echt speciale "Low level format" software voor gebruiken om
elke bit op 0 te krijgen. (zo van internet te downloaden).
Wordt bijv. toegepast bij computers met belangrijke gegevens (bedrijven,
overheid) indien ze hun oude computers op de schroothoop gooien of
naar de dienst "domeinen" gaat of anderszins nog als "occasion" naar een
eindgebruiker gaat.

In dat geval zijn wij niet meer in staat daar nog data uit te kunnen halen.

Puur op technisch wetenschappelijk hoogstaand niveau kun je ook dan nog
wel data terughalen van een harddisk, omdat het terugschrijven naar een
"0" op magnetisch niveau nooit meer 100% exact dezelfde magnetische
structuur oplevert als een "nieuwe" harddisk opgevuld met nullen.
De uiterst minimale verschillen in magnetisch veld op bit niveau weet
men dan alsnog terug te brengen tot "data".
Post by FISH
Ik vraag dit omdat mijn XD picture card corrupt is en alleen formateren kan
nog uitkomst bieden.
Kun je doen inderdaad.
Post by FISH
Nu heb ik dat formateren eens bij een andere XD card uitgeprobeerd maar geen
foto is meer terug te halen.
Dan heb je niet de juiste recovery software gebruikt, of je hebt de plek
van de bestanden reeds met ander data overschreven of je hebt misschien
een "low level" formateerprogje gebruikt?
Vr.groet - regards, Léon Obers
Arie Bombarie
2006-12-13 15:34:55 UTC
Formatteren is indelen, een opslagmedium word bij
het formatteren in tracks en sectoren onderverdeeld
en er word een index van aangemaakt.
Bij het formatteren word alle data die op het medium
aanwezig was overschreven en is dus weg.

Dat zal ongetwijfeld ook in de handleiding van je camera
te lezen zijn onder het hoodfstuk formatteren....
FISH
Ben Doedens
2006-12-13 17:19:10 UTC
Post by Arie Bombarie
[...]
Dat hoeft niet. Bij snelformatteren wordt alleen de index gewist. Data op
het medium blijft staan tot het door nieuwe foto's overschreven wordt. Die
data is dan nog wel te recoveren.
Post by Arie Bombarie
Dat zal ongetwijfeld ook in de handleiding van je camera
te lezen zijn onder het hoodfstuk formatteren....
Absoluut.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
http://home.hetnet.nl/~vrouger
Arie Bombarie
2006-12-14 08:28:33 UTC
Met het eerste deel heb je gelijk, alleen betwijfel ik
of dat aan iemand die dit moet vregen besteed is;-))
Ook zou het zomaar kunnen dat wat je er nog af kan
halen verminkt corrupt c.q helemaal onbruikbaar is.
Ik hab in de afgelopen vakantie net het omgekeerde
meegemaakt, op mijn 4 gig kaartje kon ik wel alles
vinden en het kaartje werkt helemaal perfect.
Toch waren er 4 opnamen die helemaal niet naar de
PC te krijgen waren en een die op de camera en op
de PC precies dezelfde brede horizontale balken gaf ??
Ik ben daar nog steeds perplex over, temeer daar er zich
geen problemen meer voorgedaan hebben ....
Zou het kunnen dat extreme hitte invloed kan hebben
op kwaliteit van data op CF of andere kaartjes ???
http://home.hetnet.nl/~vrouger
Leon Obers
2006-12-14 23:13:21 UTC
Post by Arie Bombarie
Post by Ben Doedens
Post by Arie Bombarie
[...]
Nee, ook met het "niet" snelformatteren wordt de originele data niet
overschreven. Dat gebeurd enkel met formatteren op "low level" niveau.
Dat zit echter niet (meer) in de standaardfuncties van de meeste
operating systemen ingebouwd. Daar heb je een specifiek stukje "low
level" formatteer software voor nodig wat je overigens zo op internet
kunt vinden en downloaden.

Lees ook het tweede gedeelte over vele tientallen keren (honderden)
keren formatteren waarbij belden nog steeds zijn terug te halen.
http://tinyurl.com/y4fufn
Post by Arie Bombarie
Ook zou het zomaar kunnen dat wat je er nog af kan
halen verminkt corrupt c.q helemaal onbruikbaar is.
Dat kan inderdaad.
Post by Arie Bombarie
[...]
Corruptie van data kan op allerlei manieren plaatsvinden. Fouten in
bijv. de FAT-tabel ontstaan dikwijls al eerder voordat het zich
werkelijk als fout openbaart. (Bij.v je schakelt de camera al uit
voordat een wegschrijf-actie is afgerond, of je haalt het kaartje er al
uit terwijl een schrijfactie nog bezig is).

Daarom de tip om geheugenkaartjes *altijd* voor elk nieuw gebruik in de
camera "vers" te formatteren. Je begint dan met een lege schone
FAT-tabel waarbij de kans op het binnensluipen van foutjes wordt
geminimaliseerd tot de volgende sessie.
Vr.groet - regards, Léon Obers
Arie Bombarie
2006-12-15 09:10:41 UTC
De mogelijkheid date terug te halen vloeit voort uit de optie
unformat waarbij de data voor dat volume gecodeerd
bewaard word. Zonder unformat kan je er verder niets mee.
Overigens kan je ook software downen die het niet nodig
maakt switches aan het format commando toe te voegen
deze schrijft standaard FF in elke byte.
Low leven format is nog uit de tijd van de MFM/RLL
controllers, en is sinds we met IDE/AT'/SATA werken
helemaal niet meer aan de orde.
In het voor elk gebruik nieuw formatteren zie ik absoluut niets,
en daar geloof ik ook niet in. Dat doe ik met de kaartjes in
mijn PDA telefoon en alle datadragers in mijn computers
ook niet. Een geheugenkaartje is gewoon weer een andere
data drager, overigens heb ik na mijn vakantie het bewuste
kaartje ook niet geformatteerd, problemen heb ik er
verder ook niet mee gehad.
Vr.groet - regards, Léon Obers
Leon Obers
2006-12-16 03:09:07 UTC
Post by Arie Bombarie
De mogelijkheid date terug te halen vloeit voort uit de optie
unformat waarbij de data voor dat volume gecodeerd
bewaard word. Zonder unformat kan je er verder niets mee.
Binnen de normale standaard systeem software heb ik nog nooit een optie
"unformat" kunnen kiezen.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "unformat". Suggereer je ermee
dat de optie van een formateeractie terug wordt gezet naar de
datastructuur voordat je ging formateren???
Post by Arie Bombarie
Low leven format is nog uit de tijd van de MFM/RLL
controllers, en is sinds we met IDE/AT'/SATA werken
helemaal niet meer aan de orde.
Vandaar dat ik aangeef dat als je op "low level" formaat wilt formateren
je daar even aparte software voor moet downloaden.
Post by Arie Bombarie
In het voor elk gebruik nieuw formatteren zie ik absoluut niets,
en daar geloof ik ook niet in.
Dat moet je echt helemaal zelf weten of je het wel of niet gelooft, wel
of niet zinnig vind.
Vanuit eigen ervaring is de foutkans van corrupte data er in ieder geval
op een enkele uitzondering na tot nihil terug gelopen.
Die uitzondering is bovendien nog te traceren ook. --> onvoldoende accu
capaciteit van een accu die "op" is.

Het feit alleen al dat je geregeld berichten leest van mensen met
allerelei fouten van corrupte data op geheugenkaartjes en hoe die data
terug te halen, is voldoende reden om aan te nemen dat er dus gewoon
geregeld op een of andere reden "corrupte data" ontstaat.
Corrupte data die je wellicht niet zou hebben gehad als je de tip die ik
geef domweg opvolgt.
Vr.groet - regards, Léon Obers
Aad
2006-12-16 10:31:20 UTC
Post by Leon Obers
Post by Arie Bombarie
[...]
Unformat is gewoon een DOS commando.
Ken ik nog van vroegha.
Lang niet gebruikt trouwens. ;-))
vrg
Aad
Vr.groet - regards, Léon Obers
Leon Obers
2006-12-17 11:52:05 UTC
Post by Aad
Post by Leon Obers
[...]
OK, ik ben niet erg vertrouwd met DOS commando's.
Wat doet het commando precies met de structuur van je opslag media?
Vr.groet - regards, Léon Obers
Rudolpho
2006-12-17 14:05:32 UTC
Post by Aad
Post by Leon Obers
Post by Arie Bombarie
[...]
Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Rudolpho>unformat /?
unformat wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

C:\Documents and Settings\Rudolpho>

Bestaat dus niet meer.

Het commando bestond wel in PC Tools en/or Norton.
DizTRacT
2006-12-15 19:06:56 UTC
On Fri, 15 Dec 2006 00:13:21 +0100, Leon Obers
Post by Arie Bombarie
Post by Ben Doedens
Post by Arie Bombarie
[...]
Wat je nodig hebt, is een programma dat naar keuze of alleen een
partitie of de hele disk (of stick) van begin tot eind, overschrijft.

Doe eens een Google naar BCWipe, KillDisk, DiskWiper en dergelijke.

De meeste geven ook nog een keus tussen waarmee (nullen, zelf gekozen
hex code of random garbage) en hoe vaak er overschreven wordt.
Vaak ook nog een keuze voor DoD wiping (conform de standaards van het
Amerikaanse Department of Defense (het leger) ).

Als je alleen de partitie overschrijft, is daarin echt alles verdwenen
en door niemand meer terug te halen, zeker als je met DoD algoritmen
hebt gewist. Alleen de partitie gegevens (een sector, de allereerste
van de partitie) blijven wel bewaard, anders kan het besturingssysteen
er niet meer mee overweg.

De hele disk overschijven laat helemaal niets over.

Zelfs de disk uitbouwen, er speciale leessignaal versterkers aanhangen
en signaal recovery software gebruiken kan dan niks meer.

Overgens, als je alleen maar de disk of stick voorgoed onbruikbaar en
onleesbaar wil maken, is de behuizing openen en de schijven van de
drive of de chip(s) van de stick met een hamer bewerken een
eenvoudiger oplossing.
--
Groeten,
- DizTRacT -

Ik wil niet genieten, ook niet met mate :-)

What happens when a saltwater fish is transferred into
fresh water? It goes into spasms and dies. Consider, then,
a creature whose every sense, capability, and instinct have
been shaped by the natural environment, by interaction
with sun, wind, clouds, rain; the look of mountains and far
horizons, the taste of natural food, contact with the soil.
What happens when this creature is transferred to a syn-
thetic environment? He becomes neurotic, a victim of hys-
terical fads, willful hallucination, sexual perversion. He
deals with abstractions rather than facts, and so becomes
intellectualized and incompetent. Confronted with a real
challenge, he screams, curls into a ball, closes his eyes, be-
fouls himself, and waits. He is a pacifist who fears to defend
himself.

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres verwijderen !
DizTRacT
2006-12-15 19:46:20 UTC
Post by DizTRacT
Wat je nodig hebt, is een programma dat naar keuze of alleen een
partitie of de hele disk (of stick) van begin tot eind, overschrijft.
Doe eens een Google naar BCWipe, KillDisk, DiskWiper en dergelijke.
Wat ik nog vergat, de goedkoopste (en leukste) oplossing:

Een mini Linux vanaf een floppy opstarten, en dat werkt ook als er
geen besturings systeem meer is of niet wil starten.

Zoek bijv. naar "mini linux" of "pocket linux".

Zelf gebruik ik meestal mini linux, de versie van
tomsrtbt is "The most GNU/Linux on one floppy disk"

Zie http://www.toms.net/rb/

Eventueel eerst met fdisk de partities laten weergeven,
en dan de juiste met het dd-commando overschrijven:

Voorbeeld commando om de eerste partitie van de eerste IDE schijf met
nullen te overschrijven:

dd if=/dev/zero of=/dev/hda

De meeste commando's geven met --help er achter nog wel een uitleg.
--
Groeten,
- DizTRacT -

Ieder kind heeft het recht, natuurlijk verwekt te zijn.

DizTRacT
2006-12-16 00:31:14 UTC
Post by DizTRacT
Post by DizTRacT
[...]
KLein vaudje, sorry ! Hiermee wis je de hele eerste harddisk.
De eerste partitie op de eerste IDE is /dev/hda0.
Maar je had natuurlijk eerst even de hulp gelezen en dat zelf al
gevonden ;-)
--
Groeten,
- DizTRacT -

Ik wil niet genieten, ook niet met mate :-)

This is all wrong!' he shouted in Ridcully's ear. 'This is not
according to the laws of sound!'
'Maybe they're not laws!' screamed Ridcully. People a foot away
couldn't hear him. 'Maybe they're just guidelines!'

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres verwijderen !
Hal
2006-12-25 13:11:37 UTC
Post by FISH
[...]
Zoals Leon elders al meld, is formateren het indelen van een medium. Bij dat
indelen hoort ook dat er een inhoudsopgave/verwijzing wordt aangemaakt. Stel
het je maar voor als het tekenen van een raster op een vel papier, waarbij
er ook een lijst wordt gemaakt die aan geeft wat er in welk hokje staat. Als
je in een hokje iets tekent, blijft dat in takt als je bij herformateren het
raster gelijk houdt. Iedereen voelt echter aan, dat als je de hokjes een
andere maat geeft, de inhoud niet meer hetzelfde kan zijn, dus corrupt
wordt. Je moet daarom onderscheid maken tussen het formateren zelf, en het
effect dat dit op je data kan hebben. Als je met hetzelfde "format"
herformateert, wordt je index, de tabel die naar de hokjes verwijst, leeg
gemaakt en daarom kun je niets meer vinden. De data kan echter wel degelijk,
of je die nu aan kunt of niet, nog intact op je schijf staan. Als je een
andere indeling kiest, wordt die data zeker verminkt en daarmee onbruikbaar.
Of je daarna weer de jusite data terugkrijgt als je weer de juiste
formatering gebruikt weet ik echter niet.

Hal.